^_____^

My photo
I would like to share, the precious journey of my life. Hanya sebuah blog personal biasa. Sedikit coretan dan pandangan peribadi. Blog ini bukanlah blog untuk mencari info atau blog ilmiah. I just share my story with love and a big heart :)

What's new..?

Friday, July 5, 2024

Savings

 Assalammualaikum gaes,

Aku skang ni tak lalu la nak buat entry pepanjang. Bila konon nak type pepanjang tu kan. Dah tentu lah memerlukan aku untuk berfikir nak boh ayat yang teratur. Tapi bila panjang panjang, kadang otak aku jem plak. Lepas tu aku macam letih. Then mula la rasa mengantuk, tak lama tu malas nak type dah, aku nak baring. Akhirnya ape yg aku tengah buat tu, tergantung. Bila hari lain nak sambung, mood ko dah lain. Ko dah tak rasa nak citer pasal ape yang ko nak type sebelum tu. Sudahnya, haaa entry tu dok je la kat draft tu lelama. Sebabnya aku nak mula bercerita balik dah takde idea. Tunggu la kat situ nanti mood aku ade mai balik. kahkah. 

Makanya, aku nak type pependek je la. Kalau boleh, habiskan sekali hembus je satu entry hahahahaha. 

Macam ni, aku ni nak citer la, yang sebelum ni aku konon nak sangat la melabur emas ni. Tapi aku tak paham gaes, aku tengok je. dan aku try2 jugak ler invest kat i-Gold Maybank. Ada, tapi haritu aku tak paham, macam mana tah aku boleh keluarkan semua pulak duit kat dalam tu. Tak banyak pun. aku sempat simpan dalam RM120 je ke (sebab aku just beli RM10 je setiap kali masuk) 

Lepas tu, aku terjumpa sorang akak ni, (aku bagi nama akak ni Z la ea). Dia la yang bagi galakan n ajar aku pasal simpan labur pajak gadai emas ni. Aku tak rasala yang aku bebetul faham cara dia yang bebetul boleh buat sebagai tempat buat income. Tapi aku faham la cmane nak simpan, cmane nak check segala tu. 

Nak dijadikan cerita asbab aku bole terjebak ni, akunya nak tlg member. Dia nak pakai duit masa tu. Company dia kerja nak bg bonus dalam bentuk EMAS gaeeeessssss. So, dianya dah plan dah sebelum ambik emas tu, yang dia decide nak jual sebabnya dia nak pakai duit pada waktu tertentu tu. Aku tunggu time seswai aku ada duit yang cukup untuk beli daripada dia, dan dia pun baru lah pegi claim bonus tu daripada kedai emas yang company dia appoint tu. 

Alhamdulillah, aku pakai sekejap je kat tangan (gelang rantai) sebabnya aku bukan sejenis yang memakai aksesori ni. Waima cincin pun aku tak betah pakai lama lama. Cukup sehari dua pakai, aku simpan. Lepas jumpa akak Z tu la baru aku decide dan beranikan diri nak masukkan emas ke Ar Rahnu. 

Syukur aku berjaya memberanikan diri masukkan ke ar rahnu dan nasihat aku, masukkan lah ke ar rahnu yang dekat dengan rumah atau ofis. Means yang senang korang nak pegi ulang alik. sebabnya nanti korang tau sendiri. 

Ok, nanti aku sambung la lagi kisah simpan emas ni. Aku nak kne sesiap pegi keje hehe. 

Lova you gais, mwah2.

MMTMD
UK BISTARIA RESIDENSI 

No comments:

Post a Comment

I love to hear from you :D

RESEPI DAN PETUA : Air Hidung Meleleh ( Running Nose)

BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIM  Pernah tak korang alami air hidung yang meleleh sampai sakit2 perit hidung dok lap tak berhenti. Kadang kadang sa...