^_____^

My photo
I would like to share, the precious journey of my life. Hanya sebuah blog personal biasa. Sedikit coretan dan pandangan peribadi. Blog ini bukanlah blog untuk mencari info atau blog ilmiah. I just share my story with love and a big heart :)

Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

What's new..?

Thursday, October 15, 2020

Kereta Iswara Silver a.k.a Kereta Kebal dan Kesihatannya

 Bismillahirrahmaanirrahim

Assalammualaikum & Selamat Sejahtera


        Ade ke yang antara korang yang baca entry ni guna kenderaan yang sama macam saya? Ahaaaa, kalau sama angkat tangaaaaan 🙋. Kalau korang sama pakai kereta macam saya, korang mesti tau macam mana kereta ni punya tahan. Body dan enjin dia bukan main lagi. Nak nak pulak model yang keluar first, second and third batch. Memang body keras baq hang. Tu pasai ada yang panggil dia kereta kebaaaall. Hikhikhik.. 

        Tapi, biasalah kereta bila dah lama. Makin lama makin sakit. Macam kita jugak, dia nak dibelai, nak diservis, nak dibaiki. Bila kira kira balik, kereta Iswara 1.3 saya ni dah 20 tahun usia die. Untuk kenderaan, itu dah dianggap berusia. Hehe. 

        Sebenarnya dah terlalu banyak kerosakan yang dibaiki dan banyak gantian yang dibuat ke atas kereta saya ni. Biasa lah, bila hantar ke bengkel. Ada yang buat ok, ada yang tidak. Kadang kadang terpaksa hantar ke bengkel lain selain daripada yang kita biasa hantar. Jadi, tak semua tangan tu kena dengan kereta kita. Ape yang kena? Hehehehhe. Maksud saya, serasi. Macam kita pergi berurut badan, hebat lah macam mana pun orang kata tukang urut tu. Tapi kalau tak serasi dengan badan kita, tak jadi jugak. Samalah al kisahnya kereta ni.  Itu lah sebabnya orang selalu kata, kereta ni jangan banyak tangan yang membeganya. Entah la tu. Haha.

        Macam mana pun, saya sayang sangat kereta ni. Terlalu banyak la jasa dia pada saya dan keluarga. Kiranya saya bebetul pakai kereta ni adalah dalam 10 tahun lebih. Sebelum tu, mak yang pakai. Ape pun Alhamdulillah syukur sangat sangat ada jugak kenderaan nak bergerak. Dah banyak tempat saya pergi dengan kereta ni. Dan banyak perkara jugak yang saya buat guna kereta ni. Pergi balik kerja, berniaga, pergi camping, masuk hutan (offroad pun pernah). Dah anggap macam rumah kedua dah. Kadang kadang tidur dalam kereta ni. Huhuhuhu. 

        Dan sebelum ni dia gagah perkasa lagi. Sampai la 2 tahun lepas kami kene langgar dari belakang. Yang langgar tu lelaki India mabuk yang bawa kereta Nissan Latio. Kuat hentamnye tu. Sampai lari alignment kereta. Katenye nak settle luar, nak bayar. Tapi sudahnya kami kene game. Die report dulu kat balai rumah dia keesokannya. 

        Kami terkilan tak dapat nak claim apa apa sebab lesen saya baru mati, saya tak renew masa besday saya (hari kene langgar tu hari lesen saya tamat). Sabar je lah. kami redha je la sebab nak pergi hantar buat kene dalam RM2,000 lebih, dan kereta kene tinggalkan di bengkel paling sekejap 2 minggu. Saya takde kereta lain nak guna kalau tinggalkan die kat bengkel. Sebab masa tu saya berniaga. Tak ada kenderaan, susah pulak.

           Sudahnya sampai ke hari ni tak buat ape. Body kereta memang lari la. Sebab tu lah die ade bunyi macam macam. Hehe. Tapi enjin dan tayar alhamdulillah. Saya buat jugak sikit sikit. Jadi, masih boleh bergerak dan masih boleh berlasak. Sampai sekarang, itu la kereta yang saya guna untuk mengangkut barang barang busking saya. 

        Jadi, nasihat saya pada yang membaca, jangan jadi macam saya ;

- Renewlah lesen tepat pada masanya. 

- Kereta ni, kalau ade rosak sana sini sket sket, pegi buat. 

- Kalau takut bayar mahal, pergi dekat bengkel kecik kecik yang recommended oleh kawan kawan. 

- Jangan pergi sembarangan bengkel yang tak pernah buat atau tak pernah kenal, kecuali emergency. 

- Kalau rosak sikit sikit tu diabaikan, ia akan berjangkit dan jadi rosak yang lain lain pulak. 

- Katelah bajet korang tak besar, pergi je bengkel yang korang percaya dan mintak advice dari pomen tu, ape yang penting untuk buat dulu. Bagitau je duit saya tak banyak. Jadi diorang takkan berani nak memandai mandai tukar itu ini tanpa bertanya (sebab ada bengkel yang macam ni tau. Die buat je tak tanya ape ape. Lepas tu cas beratus) 

- Jadi, kene ambil tahu ape yang rosak, nak kene buat macam mana, boleh baiki je ke atau kene tukar terus ke. Kalau baiki harga berapa, berapa lama boleh siap. Kalau tukar, berapa kene cas, berapa lama boleh siap. Tanya je.

- Katelah korang dah buat macam macam kat situ, tukar itu ini, jangan lupa minta die check kan sekali air dan pump angin tayar. 

- Dan kalau korang buat kereta tu baaanyak tukar dan repair, mintak la diskaun sikit. kekadang derang bagi, kekadang tak bagi. Ikut nasib la. Pandai cakap, dapat la kurang. Huhuhu.

        Jadi, itulah sedikit sebanyak yang saya boleh bebelkan tentang kereta lama saya dan kesihatannya. Inshaa Allah kalau ade rezeki saya kongsikan sekali kisah yang lain. Saya ni taklah pandai sangat tentang kereta. Cuma cerita pengalaman sendiri je.

        Kalau ada antara korang yang baca nak tambah ape ape atau nak betulkan info (andai saya silap), dialu alukan sangat di ruang komen. 

Terima kasih sudi baca.

#keretalama
#iswarasilver
#iswaraaeroback
#keretakebal
#keretalegend
#akudaniswara


Martika Diyana

October 15, 2020
23:00
My Hometown

No comments:

Post a Comment

I love to hear from you :D

Do Not Stop Being Nice To Others

Bismillahirrahmaanirrahim Assalammualaikum, Actually I didn't plan to write a  long one. Just a simple entry  this time. I was wandering...