^_____^

My photo
I would like to share, the precious journey of my life. Hanya sebuah blog personal biasa. Sedikit coretan dan pandangan peribadi. Blog ini bukanlah blog untuk mencari info atau blog ilmiah. I just share my story with love and a big heart :)

Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

What's new..?

Friday, November 22, 2013

Home made Shower Bath? Seriously?

Holaaaa... lame gak aku tak merepek. Ade la jugak kisah kisah menarik n kurang menarik yang aku nak kongsi kat korang. Tapi tu la, jari jariku enggan menari di atas keyboard untuk mengzahirkan idea idea karat aku nieh. Cheewaaahh... Korang tgk ayat aku tu. Ahaaaa.. Tu tandenye mood suda mari hahahahaa... Nampak tak permainan die kat situ.. LOL

Kebelakangan nieh ade la gak terase kebosanan n nak buat something. Tapi tak tau nak buat hape. Aku baru je pindahkan barang barang dari rumah sewa aku ke rumah orang tua aku. So, banyak la jugak barang n kotak kotak yang aku nak belek. Orang kate, pelan pelan kayuh. Tapi mak aku la bising suh kayuh cepat cepat - suh kemas cecepat la maknenye tu haahahaha :P 

Aku ade satu perangai yang suke kumpul botol2 container yang da abes tau. tak kisah la botol shampoo, shower bath, perfume n macam macam la. Ayah aku cukup tak suke aku punye hobi yang satu nieh. Haha :P Suddenly, aku terbace sorang member lame aku nieh Safiyyah[Link] name die kat FB. Die buat macam macam. Antara yang menarik minat aku, lotion bar n shower bath. Macam tau tau je aku ni tgh bosan kan. N aku pun ade simpan container yang berlambak lambak tu kan. Aku pun mule la tengok DIY kat youtube. Banyak jugak la findings yang aku dpt. 

Jadi, dengan excitednye, aku pun buat la. Aku terjumpa sabun yang aku rase da lame kat dalam laci dapur tu. korang pun boleh buat. Tersangaaaatt la senang dan yang paling best, ia teramaaattt la jimat. Kenape? aha.. wait aaa...

Aku takde picture sendiri nak upload. Tapi takpe, korang tgk ea bahan yang aku guna ;
1) Sabun bar - tak kisah ape kaler / fragrance / brand.
2) Olive oil
3) Vit E & Aloe Vera oil
4) Fragrance - anything can do. Aku guna bunga lily. 

 
Sabun                  Vitamin E Oil                  Olive Oil                    Aloe Vera Oil                Lily Fragrance


First, aku shredded sabun tu. Lpas tu die jadi la macam cheese. Then, aku letak vitamin E ngan Olive oil ngan fragrance tu. Aku letak 2 cawan air panas. Aku kaaaaaaacau sampai la semua larut. Kalau rase mcm pekat sangat, bole tambah air. It's totally up to u. Tapi aku ni ade kegatalan sikit. Mase campuran tu da nak sejuk, aku pegi ramas2 larutan tu smpai die jadi macam foam sket . Hahahaa.. 

Aku ade container yang boleh tekan tu kan, aku letak la lam tu. Mase aku buat tu malam tau. Tak sabar punye pasal, aku mandi malam tu jugak guna shower bath tu. Hohohoho. 
Cume aku rase, aku ptt kurangkan sikit vitamin E oil tu. Aku terpicit banyak giller. Olive oil n Vitamin E oil tu ptt letak lam sesudu je setiap satu. N fragrance tu kne letak lam 5-6 drops. And hasilnye sangat puas hati. Daripada sebijik sabun tu, aku bole dapat satu botol container lebih kurang 800ml. Jimat okkeehhh... 

Korang bayangkan kalau beli sebotol tu da brape hengget. Plus kalau kite buat sendiri, kite bole letak ingredients kite sesuke hati. Maksud aku nak bau cmane, nak brape banyak. Aku excited sangat. Terase best giller. Sampai sabun feminin wash (aku beli brand spa punye) pun aku da buat jadi liquid feminin wash. Ouh. Aku tak sabar nak buat Liquid Handwash pulak nanti. takpayah beli. hohoho :P  

So, Let's DIY!!!!! 

Thank you sudi bace :)

No comments:

Post a Comment

I love to hear from you :D

Do Not Stop Being Nice To Others

Bismillahirrahmaanirrahim Assalammualaikum and Haev a great one, Actually I didn't plan to write a  long one. Just a simple entry  this ...