^_____^

My photo
I would like to share, the precious journey of my life. Hanya sebuah blog personal biasa. Sedikit coretan dan pandangan peribadi. Blog ini bukanlah blog untuk mencari info atau blog ilmiah. I just share my story with love and a big heart :)

Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

What's new..?

Friday, April 25, 2014

Sihat, Alhamdulillah :D

Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Huuuiiiiii aku tak tau la ape kejadah nye hantu setan kemalasan yang melanda aku ni. Hampeh kan. Terlalu lame aku tak hapdet kisah kisah menarik dalam hidup aku. LOL *menarik ke? hohoho...

Menarik la bile sesuatu tu boleh dikasifikasikan sebagai life event aku kan. Banyak menda nak citer. Tapi apekan daya. Jari jemariku takmo menari di atas keyboard sedang otak ku pulak tak berfungsi untuk menzahirkan ayat ayat menarik, di tambah perisa pulak dengan hati aku yang kadang kadang tiada, umpama tin kosong - tiada rasa untuk menzahirkan juga untuk meng'share' kan kisah kisah aku nieh.

Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tuuuuddyyaaaa koooo.... Ape ke tandenye tu? Ahaaaa.. Mood suda mari hahahahahah :P 

Alhamdulillah. Aku ni 2-3 menjak ni baru nak beransur sihat. Tapi aku ade soalan la kan. Kenape kalau orang tanye khabar kite, contoh ; 

Si Fulan : Assalammualaikum, ape khabar? Lame tak dengar citer.

Biasanya apakah jawapan yang akan keluar dari mulut anda? Biasanya ;

Aku : Ouh... Waalaikummussalam... Alhamdulillah sihat / hebat / amazing / superb. Betulla tu.. lame tak kontek. Ko plak ape citer? 

Oooppp... Ahaaaaa biase kite dengar mcm ni kan. Tapi, ade jugak yang jawab ;


Si Fulan : Waalaikummussalam. Aku tak brape sihat la. Demam dah sebulan.


Hohohohoho... Sebulan? Ko biar betiiikkkk. Heheheeh.. Yang itu aku saje letak untuk menampakkan kesan lebih dramatis la. Saje je. Korang poooowwwnnn... Huh.. :P

Mesti korang pelik kan. Ape point aku sebenanye? Ahaaaa Yes!! I like the question. Heeee. Aku sebenanye teringat pesan sorang bijak pandai. Die berpesan dan mengingatkan bahawa "When you speak, the words came out from your mouth is the prayer" dalam bahasa melayunye, "Bila bercakap, ayat yang keluar dari mulut kamu tu adalah merupakan satu doa" 


Jadi, makanya, beliau berpesan, apabila orang bertanyakan khabar, jawablah sesuatu yang boleh mendoakan anda. Ringkas pun takpe, "Baik, sihat" kalau nak extreme sket, jawabla "Hebat, superb" n kalau nak lebih afdhal, jawablah "Alhamdulillah, Sihat walafiat"

Ade jugak yang aku kenal, bila bertanyakan khabar, katenye "Lemauu badan ni haa.. ", tanye lagi, jawab die "Lemaaauuuuu..." Asal tanye je "Lemaaauuuuu............" haaaa makin panjang pulak kan. Hahahahaha.. Bukan aku nak mempersendakan. Niat aku nak berpesan - pesan, nak membaiki sesama kita. Aku pun terkadang alpa dan leka. Ok, back to story. Kate lah asik jawab macam tu, secara tak langsung kita mendoakan agar diri kite lemau. Ahaaaa... mendapat la kan. Lemaaaaaauuuuuu jelah nanti. 

Tapi, ade jugak kes yang memang dah nampak orang tu memang tak sihat. Batuk macam nak kuar isi perut. Kite pun pegi la tanye pulak. "Sihat? / Ape Khabar?" Adoiiii la. Itu bukan soalan ye kawan - kawan. Dan orang yang ditanye tu pun jawab "Baik, sihat alhamdulillah" Allah hai. Nampak sangat la tak betul di situ. Namun, kite assume yang die sedang mendoakan kesejahteraan diri die sendiri kan. Kite pun doala jugak untuk die. Sape tau, mustajab doa kite, sihat orang tu :)

Budak ni jugak yang cute kan. Bebudak memang suke kalau kite ajak sembang.
Macam bertih jagung la nanti. huhuhu
So, moral of the story marilah kita sentiasa mendoakan yang baik - baik sesama kita. Sebutlah ayat - ayat dan perkataan yang positif. Bak kate Professor Doktor Muhaya, refleksi diri. Berkawanlah dengan orang - orang yang positif, yang sentiasa memikirkan jalan untuk menjadi lebih baik. Inshaa Allah. Amiiinnnn.... 

So, jangan lupe lpas ni kite tanye khabar org dengan penuh kasih sayang.
Bukan sekadar syarat ye heee

Thank you sudi bace :)

No comments:

Post a Comment

I love to hear from you :D

Do Not Stop Being Nice To Others

Bismillahirrahmaanirrahim Assalammualaikum and Haev a great one, Actually I didn't plan to write a  long one. Just a simple entry  this ...