^_____^

My photo
I would like to share, the precious journey of my life. Hanya sebuah blog personal biasa. Sedikit coretan dan pandangan peribadi. Blog ini bukanlah blog untuk mencari info atau blog ilmiah. I just share my story with love and a big heart :)

Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

What's new..?

Sunday, May 25, 2014

DIY : Home Made Concealer

Bismillahirrahmanirrahim

Assalammualaikum & Selamat sejahtera.

Aku termenung tengok compact powder aku dah pecah. Memule pcah sket tu aku bawak lagi la die lam handbag kan. Lepas die makin hancur, aku pulak pening tengok handbag aku penuh ngan bebedak nieh. kaler cekelat lak tu kan haha. So aku pun pk, ape la aku nak buat. nak buang yang ni n beli baru, sayang. bedak tu banyak lagi okkeehhh...

So, aku pun try la tanye pakcik aku yang serba tahu tu. Macam-macam la idea die bagi. Dalam bentuk gambar, video pun ade. Haaa pakcik aku ni name die Gugel. Say hi to Uncle Gugel!! Hehe Senget. :P

Macam - macam la aku belek. Sudahnye aku berjumpa dengan sesuatu yang amatla menarik hati dan mata dan otak aku. Why don't you turn your broken powder to a concealer!!! Yeay!! Idea.. hahaha. Terus aku teringat kan barang- yang diperlukan. senang sangat okkeehhhh... Alhamdulillah haha..

First aku perlukan bedak compact yang da pecah tu la kan. Of course la haha :P. Secondly, aku perlukan moisturizer. Tak payah banyak. Just nak experiment je hahaha :P (korang, aku ni bukan la rajin sangat nak berconcealer ni. Moisturizer tu pun pakai kalau teringat hohoho) 

Aku pun mule la experiment aku. Bahan - bahannya adalah ;

1 ) Bedak compact yg dah pecah (jangan korang saje nak pecahkan pulak bedak korang tu)
2 ) Moisturizer / Pelembap
3 ) sudu plastik / spatula



Cara membuatnya ;

1 ) Hancurkan compact powder
2 ) Campur ke dalam moisturizer 
3 ) Kacau sampai sebati & larut.
4 ) Simpan dalam bekas yang berpenutup.
5 ) Dah boleh pakai. 





Tarraaaaaa.... ^___^ Simple je kan. Tak sampai 15 menet. Ouh, ade tips sket la. Kalau lepas dah campur tu, check dulu warna die. Test sapu sket kat tangan ke muke ke. Cukup pekat ke tak. Kalau kurang, hancurkan lagi bedak n campur sikit - sikit sampai dapat warna yang korang nak.  

Bila dah siap tu kan, aku tak sabar -sabar lagi nak pakai. (Padahal mase tu dah pukul 2 pagi) Aku nak pakai jugak. So, aku pun sapula kat kulit muke aku. Wow... Memang best. takde pulak rase mcm pakai concealer atau foundation tu kan. Sebab yang ni die base dgn moisturizer kan. so die absorb la. 

Kalau korang rajin, cube la ea hehehehe :D Good Luck !!

Thank you sudi baca :)

2 comments:

  1. amboiih... bijak.. bijak.. nak pecahkan compact powder lea camni.. ehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wakakakaka... ni pun hasil googlelan. tu yg gatal tangan tu hhohoho :P
      jangan pecah bedak memahal naaa... hikhikhik :P

      Delete

I love to hear from you :D

Do Not Stop Being Nice To Others

Bismillahirrahmaanirrahim Assalammualaikum and Haev a great one, Actually I didn't plan to write a  long one. Just a simple entry  this ...