^_____^

My photo
I would like to share, the precious journey of my life. Hanya sebuah blog personal biasa. Sedikit coretan dan pandangan peribadi. Blog ini bukanlah blog untuk mencari info atau blog ilmiah. I just share my story with love and a big heart :)

Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

What's new..?

Monday, October 3, 2011

da lame tak dengar

Ello.. memule skali nak gelak dlu hahahaha :)))))

bukan ape.. sebab aku terbace menda nih kat wall member aku di satu laman sosial yang lain selain dari FB. aku da hampir2 lupe gak la.. menda2 nih.. ade 2-3 je yang aku ingat..  sebab da lame tak dengar.. aku terase nak gelak guling2 gak la..
sesape je yang dlu jadi pendengar setia rancangan abg Isma Halil Hamzah (mase tu abg isma kat THR lagik - kira2 9-10 tahun dlu gak la) mmg akan tau ar menda2 nih hahahah... tapi mmg tetiap kali dengar, aku mesti gelak sakan.. maybe cara sebutan derang kot hahaha... :) aku rase macam banyak lagi.. tapi ini je la setakat nih yang ade. kredit to abg Isma la... sebab melahirkan manusia2 kreatif.. hehehe...

jadi, aku share la kat sini sket, mungkin ade antara kawan2 yang lom pernah dengar.. atau pun tak berkesempatan nak menghayati peribahasa kita yang telah diubahsuai.. :P dipersilakan la.. hehe.. 
kot2 kalau korang yang bace nih ade lagi lain2 punye idea, pos la ea hahahah :)

jom gelak reramai..... 


1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah 
2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan 
3. Tiada rotan, pelempang berguna juga 
4. Biar lambat asalkan tak cepat 
5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi 
6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula 
7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar 
8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock 
9. Secupak takkan jadi 18 cupak 
10. Gajah mati meninggalkan gading, udang harimau mati meninggalkan kulit, manusia mati meninggal dunia 
11. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalam mulut. 
12. Harapkan pagar, pagar tak boleh diharap 
13. Alang-alang mandi biar guna sabun 
14. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras 
15. Cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun 
16. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang….. bisu 
17. Hidup segan mati di tanam 18. Ikut hati mati, ikut rasa merasa 
19. Lembu punya susu cap teko dapat nama 20. Sehari selambar benang lama-lama benang habis 
21. Jika kail panjang sejengkal, beli le yang panjang sikit kalau nak ngail di laut. (beli la pukat tunda lagi baik) 
22. Hendak seribu daya, tak hendak habuk pun takde
23. Membujur lalu melintang pukang 
24. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik hari tak hujan 
25. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut 
26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili 
27. kalau padi katakan padi, jangan la kate gandum, Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh blah....

hehehehe:)..mmg xbleh blah ayt2 nie:)

haaa aku nak gak la mintak maaf kot2 ade yang tersinggung ke kan... bukan la niat aku nak mempersendakan bahasa melayu kita.. ni sekadar hiburan... yang idea2 nye dilahirkan oleh orang2 yang kreatif.. so, just take it positive way la.. no heart feelings.. n pada aku, kalau guna ayat2 macam nih, membuatkan aku lagi ingat la pada peribahasa n simpulan bahasa yang da lame kite tak guna... betul ke tidaakk? (Datin Wannabe) heheheh.. 

okla kawan2... enjoy ea :)
Thank you sudi bace :)

2 comments:

  1. haa baru bole..hehehe..
    wah penah ade yek thr radio..xpenah tau pulak aku..
    tp mmg xpenah dengar laa peribahasa mcm nie..heheheh 1st time[ alamak trasa mcm jakun daa]

    ReplyDelete
  2. wakakaka... kan2.. kelaka ok... :) aku dlu mase kat kolej ske stadi pepagi bute (coz segmen abg isma nih time2 macam kul 3 pagi la) tu yang buat aku leh dengar plak tu.. :) hahaha

    ReplyDelete

I love to hear from you :D

Do Not Stop Being Nice To Others

Bismillahirrahmaanirrahim Assalammualaikum and Haev a great one, Actually I didn't plan to write a  long one. Just a simple entry  this ...