^_____^

My photo
I would like to share, the precious journey of my life. Hanya sebuah blog personal biasa. Sedikit coretan dan pandangan peribadi. Blog ini bukanlah blog untuk mencari info atau blog ilmiah. I just share my story with love and a big heart :)

Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

What's new..?

Monday, October 17, 2011

Resipi la pulak... Macaroni Goreng

Wakakakaka.... aku tak sangke plak ade beberape kawan yang tanye kat aku resipi macaroni goreng yang aku citer ari tu ( aku bawak kat opis hari minggu n jamu kawan2 aku yang tgh keje makan ). hurm... aku mmg buat simple habeh la.. ade yang siap cadang kat aku suruh meniage laa hahaha.. aku takut tak terbuat je sok hehe... saje suke2 kan..

ok la.. sebab ade yang tanye, aku pun kaesian la pulak.. sebelum tu, aku mintak izin kepada darling aku yang empunya resipi untuk aku share kat sini.. cik Haryaton Yahya. tq sayang...

macam ni la lebih kurang macaroni goreng aku tu..

 okeh macam nih bahan bahan die...

1 peket macaroni
2 tin Ayam Brand Chilli Tuna
Sikit sayur  ( seleri / capcicum / brokoli ) - potong macam biase
1 biji Bawang Besar - potong melintang / bulat
2 biji telur - ( kalau tak letakpun takpe, lagi sedap kot kalau tak letak)
Daging / Ayam / Sotong / Udang - beberape hiris je. ( aku tak letak pasal da ade rase tuna kan)
sikit garam
sikit blackpepper ( tak letak pun takpe )

okeh, da siap bahan2 die, care nak buat die....

- memule, rebus macaroni. letak beberapa titis minyak zaiton (minyak masak tu pun leh)
- sambil tu, goreng hancur telur. jangan sampai masak sangat, angkat n ketepikan.
- tambah minyak sket. da panas, masukkan ayam brand tuna - tumis la kirenye nih
- masukkan rencah2 tadi, garam, daging, semua tu la...
- tambah air sket kalau macam kering sangat. 
- check la macaroni tu.. kalau da agak2 da kembang (jangan kembang sangat ea), da masak, kacau2 sket n toskan air rebusan tu... hati2 yer..air panas.. :)
- lepas tu, kacau2 sket menda2 yang tumis tadi, tgk la, kalau da masak kan... masukkan macaroni...
- kacau2, masukkan telur hancur tadi. gaul pepelan ea.. nanti hancur plak macaroni tu..
- same jugak kacau2... masukkan pulak sayur2ran sihat tu tadi.
- gaul bagi rata, bile da yakin cukup sebati n rasa pun ok, leh la angkat n hidangkan...  

makan la reramai.. seronok hehe..

kelaka plak rase.. ekceli, mase aku dok type2 resipi ngan cara masak, terase macam aku nih ade entry pasal masak memasak macam yang aku ske dok bace tu.. tapi takpe la.. sharing is caring.. heheheh selamat mencuba ye :)

Thank you sudi bace :)


No comments:

Post a Comment

I love to hear from you :D

Do Not Stop Being Nice To Others

Bismillahirrahmaanirrahim Assalammualaikum and Haev a great one, Actually I didn't plan to write a  long one. Just a simple entry  this ...